måndag 27 februari 2012

Ensam i soffan resulterade i många tankar om livet...

Jag är så tacksam för så mycket här i livet. Framför allt är jag tacksam över att jag är frisk. Att vara frisk är så lätt att ta för givet. Sjukdom tar jag inte lika lätt på sen jag blev sjuksköterska. Jag ser bland annat så mycket smärta, rädsla, ilska, ångest etc. som sjukdomar för med sig.

Vi kan alla drabbas av sjukdom. Tränade som otränade. Smala som överviktiga. Gamla som unga. Fysiskt som psykiskt. Män som kvinnor. Ja alla! Hur vi tar hand om våra kroppar och vår själ är så oerhört viktigt för hälsan. Visst kan man drabbas av sjukdom ändå men förutsättningarna för att inte drabbas är ju bra mycket bättre om man tar hand om sig själv.

Därför tycker jag att det är så oerhört tråkigt att en stor del av vår befolkning är fast i olika beroenden. Jag tänker främst på rökning och sjudomen KOL. Kanske lätt för mig att säga som inte har ett beroende.

Tack vare diverse TV- program. Idag ser jag på Sofias Änglar på kanal 5, så blir vi uppmärksammade på hur skört livet är. Som jag skrev tidigare så kan ALLA drabbas. Jag tycker bara att det är onödigt att utmana ödet i onödan.

Så min uppmaning idag: Ta hand om er och ta er ur destruktiva beroenden.

/Marina- som tänker på det viktiga i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar